Pagi semalam kita berlima pergi mendaki Bukit Limau! Lama betul tak kesana sejak PKP dan tutup border negeri. Bukit Limau ni dekat je dengan rumah kita, di area Bandar Baharu, cuma bukit ni duduk dalam negeri Kedah.

Kita sampai dalam pukul 9.15 pagi. Tak ramai nampaknya orang yang datang waktu ni. Adalah nampak 3 biji buah kereta yang parking di bawah.

Ni laluan permulaan pendakian

Kita semua hanya ambil light snack/breakfast je sebab nak jimat masa. Plan nak brunch je terus masa dah turun bukit nanti.

Separuh perjalanan. Track masih landai. Semua relaks lagi.. šŸ˜

Dah menaiki bukit dan semakin memasuki kawasan hutan dan pokok-pokok, rasa sejuk dan teduh la sikit.

Ok…chill lagi… jalan dan terus jalan…

Sengaja abah ajak anak-anak semua keluar mendaki pagi-pagi ni, bagi keluar peluh-peluh dan cergaskan otot-otot badan yang dah mengeras tu šŸ˜† Sesekali masuk hutan melihat kehijauan.

Sempat lagi kak Ya snap selfie dengan mama šŸ˜

Komando abah di awal pendakian šŸ˜Š

Komando abah di separuh jalan pendakian… šŸ˜† kena carry Haikal sebab Haikal tak larat nak jalan

Haha… kesian abah.. kena carry haikal sepanjang jalan. Berat jugak tu! Nasib baik la Haikal tak jenis tembam sangat šŸ˜‚

Track pendakian dah bertutup dengan zink

Apa yang mama perasan, sejak awal berjalan lagi, kiri dan kanan jalan telah ditutup dengan zink oleh tuan punya ladang limau di sepanjang bukit ini. Dulu jalan ni tak di tutup, jadi pemandangannya lebih cantik. Sekarang tak dapat nak menikmati pemandangan di sebalik zink penghadang tu. Dengar cerita, owner kebun limau ni terpaksa letak penghadang kerana ada orang yang tidak bertanggungjawab selalu memetik limau di kebunnya tanpa izin ketika melalui kebun. Ish, tak baik la buat macam tu..

Track lama kelamaan makin tinggi. Semua pakat tercungap-cungap..haha… tapi ok je.. pelan-pelan jalan, dan jaga pernafasan.

Waktu ni kita berhenti rehat sekejap melepas lelah dan menghilangkan dahaga

Masa ni, kita dah 3/4 perjalanan. Tak lama lagi nak sampai ke destinasi. Abah mama pujuk Haikal untuk sambung berjalan sebab tak lama lagi nak sampai ke puncak.

Abah nak tunjuk apa tu pada Haikal??

Oooo…rupanya dari atas ni boleh nampak highway PLUS sayup-sayup di kejauhan

Ok….sikitttt lagi nak sampai

Gambar wajib

Lebih kurang 30 minit pendakian kita dah sampai ke puncak

Dah lepak-lepak sekejap, kita pun turun semula ke bawah… Nak turun pun challenging juga sebab masa ni kena jaga lutut dan tapak kaki. Tips abah bila menurun jalan yang curam, jalan secara zig-zag supaya tak bagi tekanan sangat pada kaki dan lutut. Dalam masa lebih kurang 20 minit, kita dah sampai ke bawah, alhamdulillah.

Ini track pendakian kita yang mama record dalam fitness watch mama

Fuh, berbaloi!! Nanti kita naik bukit lain pulak