Sedang mama skrol FB mama, mama dapat notification memories trip kita sekeluarga ke Bukit Tinggi, Pahang. Terimbau terus kenangan kita sekeluarga ke sana, antara trip yang paling best mama rasa dalam kebanyakan vacation yang kita pernah pergi. Terlintas pulak mama nak catitkan dalam blog ni untuk simpanan kenangan. Sedikit sebanyak mungkin ada details yang mama tak ingat, maklumla peristiwa 8-9 tahun lepas. Along masa tu baru umur 5 tahun, kak ya 2 tahun.

Tempat pertama yang kita singgah dulu sebelum ke Pahang adalah ke Kuala Kangsar. Mama pun tak berapa ingat kenapa kita singgah ke sana, maybe singgah untuk lunch sambil mencari benda-benda favourite abah. Kita singgah lepak di pesisiran Sungai Perak masa tu.

Bergambar di bawah jet pejuang di tengah pekan Kuala Kangsar. Cuaca panas sampai Kak Ya buat kerut muka..hehe

One with Dayini Safiyya

Posing “saya akan jadi jet pilot” daripada along.. ๐Ÿ‘ฎโ€โ™‚๏ธ

Melihat secara dekat keadaan di dalam kereta kebal. Lokasi di pesisiran Sungai Perak

Selepas itu kita semua meneruskan perjalanan ke Bukit Tinggi, Pahang. Memandangkan dah sampai lewat petang, kita terus checked in di Nora Lodge. Banyak gambar kita di Nora Lodge yang takde, mama cuma jumpa beberapa keping sahaja. Nanti mama letak gambar keadaan di Nora Lodge tu hasil dari google di internet ye..heheh. Kawasan penginapan Nora Lodge ni tak luas pun. Lodge ni lebih kepada suasana pondok di lereng bukit. Apa yang bestnya di sini, suasana di kelilingi hutan nan hijau, cuaca yang sejuk di lereng bukit especially sewaktu awal pagi. Rasa macam duduk dalam kampung tepi bukit. Makanan di sini tak la mewah macam di cafe hotel, tapi kita boleh request menu-menu simple macam nasi goreng dan di hantar ke pintu pondok kita. Memang sempoi. Ada juga menara tinjau untuk kita naik dan lihat pemandangan hijau bukit di sekeliling kawasan ni.

Gambar kita sekeluarga di rumah pondok yang kita bermalam

Jalan masuk ke Nora Lodge (carian google)

Chalet di lihat dari bawah jalan masuk (carian google)

Jalan naik ke chalet (carian google)

Mama masih ingat along dan kak ya suka main di mini playground sebelah chalet kita stay (carian google)

Pelantar kayu tempat berehat di cafe lodge. Mama ingat lagi along ada main congkak di sini (carian google)

Next day tu, 26.12.2013 kita mulakan trip kita ke tempat yang menjadi trademark Bukit Tinggi, apa lagi kalau bukan Colmar Tropicale. Bangunannya ala-ala berada di France gitu… Kita semua sempat sightseeing kawasan di sekitar resort yang terkenal tu.

Mmm… mama umur 33 tahun masa ni… ๐Ÿ˜Ž

Beli belon buih untuk Along dan Kak Ya

It’s play time!

2 year old Kak Ya playing bubble balloon

Lepas meninjau Colmar Tropicale, kita pergi menyinggah Botanical Garden dan Japanese Village. Tadi kita rasa seperti berada di France, di sini kita rasa seperti berada di Jepun.

Masa ni mama masih babywearing kak Ya. Kak Ya tertidur keletihan

Abah @ photographer kita masa tu.. ๐Ÿ˜

Sengih tu…. ๐Ÿ˜™

Di satu rumah Jepun di situ

Dalam hati mama masa ni teringin sangat nak try baju kimono dalam rumah belakang tu..hehe

Habis pusing Japanese Village ni, kita bergerak pula ke Rabbit Park dan Rabbit Farm. Tempat ni lebih kepada petting zoo. Kita boleh upclose and personal dengan binatang dalam tempat ni. Yang mama ingat, kita sempat bagi feeding dan bermain dengan rusa dan arnab. Tempat dia tak besar pun. Tak sure sekarang ada lagi ke tempat ni. Dengar cerita, dah tak well-maintained.

Muka kak Ya yang ketakutan tengok rusa dari dekat..haha. Along relax je..

Main buai dalam park.. best je dulu, zaman takde covid-19

Dah habis melawat tempat-tempat ni, hari dah lewat petang. Destinasi seterusnya ialah kerumah Cik Sa dan Ayah Cik di Putrajaya. Kita bermalam di rumah Cik Sa malam itu. Cik Sa pun ada plan program berjalan-jalan dengan kita semua keesokkannya (27.12.2013) di sekitar Kuala Lumpur. Kita sempat berjalan-jalan di Aquaria, KLCC tapi tak sempat nak meronda shopping mall KLCC sebab along mengamuk nak balik sebab mengantuk.. ๐Ÿ˜‚

Bila masa pulak abah snap gambar kita nak ke Aquaria ni

Next day tu kita dah kena balik Penang (28.12.2013) dah. Sebelum balik ke Penang, kita dan family Cik Sa singgah makan di restoran nasi padang di KL, Puti Bungsu Batam. Tak tau la restoran ni masih wujud lagi ke sekarang…

Penuh meja makan dengan pelbagai lauk pauk.. haha. Kelihatan Ziyad dan Luqman yang masih kecil

Kenangan masa anak-anak kecil ni memang manis dan seronok bila di kenang balik. Sebab itu mama abadikan di blog ni. โค